Σωτήριος Θεολόγου
Ιωάννης βαπτίζων ἐν τῇ ἐρήμῳ καὶ κηρύσσων βάπτισμα
μετανοίας εἰς ἄφεσιν ἁμαρτιῶν (Μκ. 1, 4)
Ήδη,
πορευόμαστε τις πρώτες ημέρες του νέου έτους και η εκκλησία μάς προβάλλει ένα
πρότυπο αγιοσύνης, πριν τη μεγάλη Δεσποτική εορτή των Θεοφανείων.
Εύκολα, μπορούμε να διακρίνουμε κάποιους Αγίους, οι οποίοι ασκήθηκαν στη γη. Αλλά, ο Ιησούς Χριστός, για έναν Άγιο, έδωσε την παρακάτω διαβεβαίωση: "ουκ εγήγερται εν γεννητοίς γυναικών μείζων αυτού". Κανείς δεν γεννήθηκε μεγαλύτερος από αυτόν.
Μερικά
από τα χαρακτηριστικά της ζωής του Προδρόμου, ξεχωρίζουν: Αρχικά, η εγκράτεια
και η λιτότητα. Δεν έτρωγε πολλά φαγητά, παρά μόνο ακρίδες και μέλι και φορούσε
ύφασμα από τρίχες καμήλας και δερμάτινη ζώνη. Με αυτό τον τρόπο, δεν σπαταλούσε
αρκετό χρόνο αλλά και δύναμη στα επίγεια υλικά και είχε περισσότερο χρόνο για
το θέλημα του Θεού. Επίσης, ο Ιωάννης ο Πρόδρομος είχε ταπείνωση. Η φήμη του
είχε εξαπλωθεί στην ευρύτερη περιοχή όπου ζούσε και μαθαίνανε για αυτόν εκατοντάδες
κόσμου. Ακόμα, και ο ίδιος ο Ηρώδης φοβόταν να αγγίξει τον Πρόδρομο, γιατί ο
κόσμος τον έχουν για προφήτη. Αλλά, ο ίδιος έλεγε "οὐκ εἰμὶ ἱκανὸς κύψας λῦσαι
τὸν ἱμάντα τῶν ὑποδημάτων αὐτοῦ".
Με
τη στάση του και με τη ζωή του προβάλλει το πρότυπο ζωής που χρειάζεται να
ακολουθήσουμε τον 21ο αι.
Και
αυτό δεν είναι άλλο, από την μετάνοια.
Ο
Άγιος Ιωάννης ο Πρόδρομος "κηρύσσων βάπτισμα μετανοίας εἰς ἄφεσιν ἁμαρτιῶν"
υποστήριζε στα κηρύγματά του. Έλεγε σε όλους -γραμματείς και φαρισαίοι,
πλούσιοι και φτωχοί- να αλλάξουνε τρόπο ζωής σε αυτά τα χρόνια που τους μένανε.
Αντιδρούσε και κατηγορούσε την διαφθορά και την ανηθικότητα της εποχής από όλες
τις κατευθύνσεις. Όλες αυτές οι παρεκτροπές των ανθρώπων της εποχής,
προέρχονται από την απομάκρυνση του ανθρώπου από το Θεό. Όπως λέει και ένας Πατέρας
της Εκκλησίας, ο άνθρωπος μακριά από το Θεό γίνεται ή θηριώδης ή δαιμονιώδης.
Μετάνοια,
για τον κάθε άνθρωπο, είναι να ξεριζώσει όλα αυτά που τον κρατάνε μακριά από το
Θεό. Είναι η αλλαγή του τρόπου ζωής και η πορεία προς τη συνάντηση με το Θεό.
Στο
ίδιο μήκος κύματος, κινείται και η Αποστολική περικοπή από την επιστολή του
Αποστόλου των Εθνών, Παύλου, προς τον Τιμόθεο, πρώτο επίσκοπο της Εφέσου. Αυτή
την επιστολή προς τον Τιμόθεο, ο Απόστολος Παύλος τη γράφει όταν τον φυλάκισαν στις
φυλακές της Ρώμης. Η αιτιολογία που τον φυλάκισαν; Κήρυττε το λόγο του Θεού και
του Ευαγγελίου. Έλεγε την αλήθεια περί του αληθινού Θεού στους ειδωλολάτρες εκείνης
της εποχής.
«Νῆφε
ἐν πᾶσι» (Β΄ Τιμ. 4,5) προτρέπει τον μαθητή του να προσέχει τα πάντα όσα βλέπει
στη ζωή και στην καθημερινότητα.
Αυτή,
όμως, η προτροπή δεν απευθύνεται μόνο στο συγκεκριμένο άτομο αλλά και σε κάθε άνθρωπο
από εμάς. Σήμερα, ο Απόστολος των Εθνών απευθύνεται στον καθένα μας μέσω της επιστολής
του.
Ζούμε
σε καιρούς δύσκολους. Ακούμε και βλέπουμε πάρα πολλά στην καθημερινότητά μας, και
με τη ραγδαία εξάπλωση της τεχνολογίας και της εισχώρησης του διαδικτύου στη
ζωή μας, είμαστε αποδέκτες διαφόρων μηνυμάτων. Θα πρέπει, λοιπόν, να
επεξεργαζόμαστε την κάθε πληροφορία αλλά και το κάθε στοιχείο που λαμβάνουμε.
Φτάσαμε ακόμα στο σημείο να θεοποιήσουμε τον εαυτό μας, νομίζοντας ότι είμαστε
κάποιοι και σπουδαίοι, καταλήγοντας -φυσικά- σε παταγώδη αποτυχία.
Οδοδείκτης
για τις 2 προτροπές -του Αγίου Ιωάννου του Βαπτιστή και του Αποστόλου Παύλου-
που ακούσαμε σήμερα, ας έχουμε την Αγία Γραφή, το Λόγο του Θεού. Σε αυτό το
Βιβλίο, υπάρχουν όλες οι απαντήσεις για τη ζωή μας και για το πως θα πορευτούμε
σε αυτήν.
Ας
ξεκινήσουμε να αλλάξουμε, πρώτα, τον εαυτό μας και να προσπαθήσουμε να έλθουμε
στη μετάνοια προσέχοντας τα πάντα όσα υπάρχουν στην καθημερινότητα.
Καλή Χρονιά!
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου