Σωτήριος Θεολόγου
Την
προηγούμενη εβδομάδα εορτάσαμε τη Βάπτιση του Ιησού Χριστού από τον "προεξάρχων
τῆς πανηγύρεως" Ιωάννη τον Πρόδρομο στον Ιορδάνη ποταμό.
Από σήμερα, Κυριακή μετά τα Φώτα, ο ευαγγελιστής Ματθαίος μάς παρουσιάζει τα πρώτα δημόσια βήματα του Χριστού.
"Καταλιπὼν
τὴν Ναζαρὲτ ἐλθὼν κατῴκησεν εἰς Καπερναοὺμ", αναφέρει ο Ματθαίος. Μετά,
λοιπόν, την σύλληψη του Προδρόμου, ο Χριστός φεύγει από την Γαλιλαία, δεν θα επιστρέψει
πότε σε αυτή, για την πόλη της Καπερναούμ.
Αξίζει
να σταθούμε στο σημείο ότι ο Χριστός άρχισε το κήρυγμα προς το λαό μετά τη
σύλληψη του Προδρόμου. Δείχνει ότι οι 2 άνδρες δεν ήθελαν να διχάσουν τον λαό
σε 2 "στρατόπεδα"· του Χριστού και του Προδρόμου. Αλλά και ο
Πρόδρομος δεν έκανε ποτέ ένα θαυμαστό σημείο γιατί ο λαός θα ήταν προσκολλημένος
σ’ αυτόν, κατά τον ιερό Χρυσόστομο.
"Λαός
καθήμενος εν σκότει και σκιά θανάτου". Ο λόγος; Έφταιγαν οι άνθρωποι της πόλης
όπου έδειξαν κακία και σκληρότητα στο πρόσωπο του Κυρίου και είχαν έντονο
ενδιαφέρον μόνο για τα υλικά πράγματα και την καλοπέραση του σώματος. Με
αποτέλεσμα, οι κάτοικοι της πόλης της Ναζαρέτ δεν είχαν τη δυνατότητα να
γευθούν την παρουσία του Υιού του Ανθρώπου στη ζωή τους.
Όπως
τονίζει ο Μητροπολίτης Νικοπόλεως Μελέτιος: "Και υπάρχει σκοτάδι
πνευματικό. Όταν μέσα στις ψυχές κυριαρχούν ενδιαφέροντα κατώτερα. Όταν δεν
βρίσκεις εκεί ούτε φόβο Θεού, ούτε αγάπη προς τον πλησίον, ούτε διάθεση θυσίας
για τους ανθρώπους. Πραγματικότητες που τις ζούμε. Δεν κάνουν θυσία οι γονείς
για τα παιδιά τους και τα αδέλφια για τους αδελφούς. Τέτοια κατάπτωση
επικρατεί. «Λαός καθήμενος εν σκότει και σκιά θανάτου»".
Και
αρχίζει ο Χριστός το κήρυγμά Του. "Φῶς ἐκ φωτὸς ἔλαμψε τῷ κόσμῳ",
χαρακτηρίζει, ένας ύμνος της Εκκλησίας, την παρουσία Του μέσα στον κόσμο. Αλλά
και ο Ίδιος μάς τονίζει ότι: "Ἐγὼ εἰμὶ τὸ φῶς τοῦ κόσμου· ὁ ἀκολουθῶν ἐμοὶ
οὐ μὴ περιπατήσῃ ἐν τῇ σκοτίᾳ, ἀλλ' ἕξει τὸ φῶς τῆς ζωῆς" (Ιω. 8, 12).
Με
ποιες λέξεις αρχίζει;
"Μετανοεῖτε·
ἤγγικε γὰρ ἡ βασιλεία τῶν οὐρανῶν" (Μτ. 4, 17)
Από
εκεί που σταμάτησε το κήρυγμα ο Ιωάννης ο Πρόδρομος. Βλέπουμε μία συνέχεια στα κηρύγματα
των 2 προσώπων. Σταματάει ο ένας και αρχίζει ο άλλος.
Η
πρώτη Του διδασκαλία είναι η μετάνοια. Δηλαδή; Να αλλάξουμε τρόπο ζωής και να
γνωρίσουμε την οδό του Θεού.
Αυτή,
λοιπόν, την προτροπή μάς την απευθύνει ο Κύριός μας στον καθένα μας ξεχωριστά. Εμείς,
ας ρωτήσουμε τον εαυτό μας· Είμαστε έτοιμοι να ξεκινήσουμε την οδό της μετανοίας;
Είμαστε έτοιμοι να χάσουμε το "εγώ"; Είμαστε έτοιμοι να
δημιουργήσουμε ή να ενδυναμώσουμε μία σχέση με το Θεό;
Καθημερινά
αμαρτάνουμε λόγω της ανθρώπινης αδυναμίας μας αλλά και κάθε μέρα πρέπει να μετανοούμε
"επί τοις ιδίοις ημών πλημμελήμασι". Με την μετάνοια, μπορούμε να
πλησιάσουμε το Θεό, αποβάλλοντας τον εγωισμό μας.
Ας
γίνει ο σκοπός της ζωής μας μία καινούργια πνευματική ζωή με θεμέλιο την
μετάνοια και την αποστροφή μας από τον παλαιό άνθρωπο!
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου